‘Ob heut sie nach Erlösung schmachten?’ Vijf opera’s van Richard Wagner
Zonder overdrijving kan worden gesteld dat het verlangen naar verlossing het kernmotief dat vrijwel alle opera’s van Richard Wagner (1813-1883) aan elkaar verbindt. Wagners opera’s worden enerzijds bevolkt door mensen die smachten naar verlossing en anderzijds door messiaanse figuren die verlossing komen of willen komen bewerken. Vanuit dit gezichtspunt zullen in deze cursus vijf opera’s van Richard Wagner worden besproken: Der fliegende Holländer, Lohengrin, Tristan und Isolde, Die Meistersinger von Nürnberg en Parsifal.
Tegelijk zullen aan de hand van deze opera’s Wagner muzikale verworvenheden voor het voetlicht worden gehaald. Kan Der fliegende Holländer worden beluisterd als een traditionele Duitse romantische opera in de lijn van Carl Maria von Weber, in Lohengrin beluisteren we de eerste aanzetten tot een andere opvatting over hoe een opera volgens Wagner gecomponeerd zou moeten worden en Tristan und Isolde is de eerste opera, waarin Wagners inmiddels uitgekristalliseerde ideeën volledig zijn gerealiseerd. De muzikale afstand tussen Der fliegende Holländer en Parsifal is reusachtig.
De cursus zal worden gedoceerd op vijf maandagochtenden 29 januari, 12 en 26 februari en 11 en 25 maart 2024 van 10.00 uur tot 12.00 uur in de Grote Zaal.
Marcel S. Zwitser studeerde muziektheorie en muziekwetenschap en promoveerde in 2012 aan de Universiteit Utrecht op een interdisciplinair onderzoek historische theologie en muziekwetenschap naar de invloed van de lutherse pneumatologie op Johann Sebastian Bach. Hij doceerde o.m. aan de University College Roosevelt (Middelburg, NL) en werkt nu als een freelance docent muziektheorie en muziekwetenschap in Marcel Zwitser Music Lectures. Website: www.marcelzwitser.nl